4 июня 2011, 16:11

Фокусировка внимания на чувстве "я есть". Нисаргадатта Махарадж.

The ‘I am’ came first, it’s ever present, ever available, refuse all thoughts except ‘I am’, stay there.

1. Чувство «Я-ЕСТЬ» появляется первым, оно всегда присутствует и всегда доступно;
откажитесь от всех мыслей кроме «я есть» и оставайтесь с ней.


Just stay put firmly and establish yourself in the ‘I am’, reject all that does not go with ‘I am’

2. Просто установитесь в этом твердо и пребывайте, утверждаясь в чувстве «я есть»;
отклоняйте всё, что не относится к «я есть».


Consistently and with perseverance separate the ‘I am’ from ‘this’ or ‘that’, just keep in mind the feeling ‘I am’

3. Последовательно и с настойчивостью отделяйте «я-есть» от 'это' или 'то',
имейте в виду только чувство 'я-есть'.


Only the ‘I am’ is certain, it’s impersonal, all knowledge stems from it, it’s the root, hold on to it and let all else go.

4. Только 'я-есть' является очевидным, оно – безлично;
все ветви знания вырастают из него, оно — корень; держитесь за него и отпустите всё остальное.


You are sure of the ‘I am’, it’s the totality of being, remember ‘I am’ and it’s enough to heal your mind and take you beyond.

5. Вы не сомневаетесь в отношении чувства 'я-есть', оно является тотальностью бытия.
Помните всегда «я есть», и этого достаточно, что бы излечить ваш ум, и вывести вас за (его рамки).


The ‘I am’ is, it’s ever fresh, all else is inference, when the ‘I am’ goes all that remains is the Absolute.

6. 'Я-есть' — это присутствие, оно всегда свежее, всё остальное — умозаключения;
когда же и 'я-есть' уходит, то всё, что остается, это Абсолют.


Give all you attention to the ‘I am’, which is timeless presence, the ‘I am’ applies to all, come back to it repeatedly.

7. Направьте всё внимание на 'я-есть', которое является вневременным присутствием;
'я-есть' относится ко всему; постоянно возвращайтесь к этому чувству.


Hold on to the ‘I am’ to the exclusion of everything else, the ‘I am’ in movement creates the world, the ‘I am’ at peace becomes the Absolute.

9. Держитесь за 'я-есть' исключая всё остальное;
'я-есть' в движении создает мир, 'я-есть' в покое становится Абсолютом.


Immortality is freedom from the feeling ‘I am body’, to have that freedom remain in the sense ‘I am’, it’s simple, it’s crude, yet it works!

10. Бессмертие – это свобода от чувства «я есть тело», что-бы обрести эту свободу, оставайтесь с чувством «я есть»;
возможно это слишком просто и примитивно, но это работает!


The ‘I am’ is unreal and real, unreal when identified with body, real when wordless and used to go beyond.

11. 'Я-есть' является и нереальным, и реальным; нереальным — когда оно идентифицировано с телом, и реальным — когда оно бессловесно; тогда оно имеет обыкновение выходить за пределы (индивидуального бытия).

The ‘I am’ has brought you in, the ‘I am’ will take you out, the ‘I am’ is the door, stay at it! It’s open!

12.«Я-есть» вводит вас в индивидуальное бытиё, «я-есть» выведет вас из него;
«я есть» является дверью; пребывайте в этом! Она (дверь) открыта!


The ‘I am’ is the permanent link in the succession of events called life, be at the link ‘I am’ only and go beyond it.

14. 'Я-есть' является связующим звеном в последовательности событий названных жизнью;
держитесь только этого звена, и вы выйдете за пределы.


The ‘I am’ is your greatest foe and greatest friend, foe when binding to the illusion as body, friend when taking out of the illusion as body.

16. 'Я-есть' является вашим самым большим врагом и самым большим другом; врагом — когда вы держитесь иллюзии «я есть тело», и другом — когда вы выходите из этой иллюзии.


You must meditate on the ‘I am’ without holding on to the body-mind, the ‘I am’ is the first ignorance, persist on it and you will go beyond it.

18. Вы должны медитировать на 'я-есть' без того чтобы держаться за мысли о теле;
'я-есть' является первым заблуждением, держитесь его, и вы выйдете за его пределы.


The ‘I am’ concept is the last out post of the illusion, hold on to it, stabilize in the ‘I am’, then you are no more and individual.

20. Концепция 'я-есть' — это последний пост иллюзии, держитесь за неё, стабилизируйтесь в ней, тогда вы больше не человек.

Without doing anything you have the knowledge ‘I am’, it has come spontaneously and unwillingly on you, stay there and put an ax to the ‘I am’.

21. Без делания чего-либо вы имеете знание «я есть», оно приходит спонтанно, без вашего желания; установитесь в нём, застопоритесь в «я есть».

Your only capital is the ‘I am’, it’s the only tool you can use to solve the riddle of life, the ‘I am’ is in all and movement inherent in it.

22.Ваш единственный капитал — «я-есть», и это единственный инструмент, который вы можете использовать, чтобы решить загадку жизни; «я-есть» присутствует во всём движении, оно врождённое всему.

Remain focused on the ‘I am’ till it goes into oblivion, then the eternal is, Absolute is, Parabrahman is.

25.Оставайтесь сосредоточенными на «я-есть», пока оно не растворится;
тогда проявится Вечное — это Абсолют, Парабрахман.


The knowledge ‘I am’ is the birth principle, investigate it and you’ll finally stabilize in the Absolute Parabrahman.

26. Знание 'я-есть' является принципом рождения, исследуйте это, и вы, наконец, стабилизируетесь в Абсолютном Парабрахмане.

Out of the nothingness, the ‘I am ‘ or beingness has come, there is no individual, the knowledge ‘I am’- not the individual – has to go back to its source.

37. Из небытия появляется «я есть»; здесь ещё нет никакой индивидуальности.

Знание «я есть» — это не физическое лицо, и оно (знание) должно вернуться в свой источник.


Go on to know the ‘I am’ without words, you must be that and not deviate from it for even a moment.

39. Познайте это «я есть» без слов; Вы должны быть в нём, не отклоняясь от него даже на миг.


The state of being, that is the message ‘I am’, without words, is common to all, change begins only with the mind-flow.

45.Состояние бытия — это известие «я есть».

Без слов оно относится ко всему, изменения начинаются только с мысленным потоком.


The belief in the ‘I am’ to be something as a body, as an individual is the cause of all fear, in the absence of the ‘I am body’, who is to fear what?

46. Вера в то, что я есть что-то телесное, что-то индивидуальное, и есть причина всех страхов, в отсутствии «я есть тело» кто должен бояться и кого?

Sitting quietly, being one with the knowledge ‘I am’, you would lose all concern with the world, then the ‘I am’ would also go, leaving you as the Absolute.

48. Сидя в тишине, наедине со знанием «я есть», вы утрачиваете все беспокойства связанные с миром, затем «я есть» также уходит, и Вы остаётесь как Абсолют.

Putting aside everything, stabilize in the ‘I am’ — as you continue with this practice – in the process you will transcend the ‘I am’.

49.Отложите всё в сторону, стабилизируйтесь в «я есть», в течении этой практики, в процессе её вы выйдете за пределы «я есть» .

The very core of this consciousness is the quality ‘I am’, there is no personality or individual there, reside there and transcend it.

50. Сама суть нашего сознания — это качество «я есть». Здесь нет личности или индивидуума;
пребывайте в нём и превзойдите его.


When you remain in the ‘I am’ you will realize everything else is useless, then you are Parabrahman, the Absolute.

56.Когда Вы останетесь в «я есть», Вы поймете, что всё остальное бессмысленно, тогда Вы — Парабрахман, Абсолют.

One who abides in that principle by which he knows ‘I am’, then he knows all and does not require anything.

57. Тот, кто пребывает в том принципе, которым он знает «я-есть», тот знает всё и не требует ничего.

Just sit and know that ‘you are’, the ‘I am’ without words, nothing else has to be done, shortly you will arrive to your natural Absolute state.

58. Только сидите и знайте, что «вы есть»;
«я есть» без слов, ничто иное не должно быть сделано, и скоро Вы прибудете в ваше естественное Абсолютное состояние.


Erroneously you have handed over this knowledge’ I am’ to the body thereby reduced the limitless to the limited, hence you are afraid of dying.

59. Ошибочно Вы приписали знание «я есть» к телу, таким образом уменьшили безграничное до ограниченного, поэтому Вы боитесь умирать.

Inquire into the validity of the fundamental concept of you individuality the ‘I am body’ and it will disappear, then you are Parabrahman, the Absolute.

61. Расследуйте законность фундаментального понятия вашей индивидуальности – «я есть тело», и оно исчезнет, тогда Вы — Парабрахман, Абсолют.


Before you occurred to yourself as ‘I am’ you were the highest — Parabrahman – now, until the impurity of ‘I am the body’ goes stay put in the ‘I am’ quietude.

63. Прежде чем Вы стали как «я есть», Вы были в самом высоком состоянии – Парабрахмане.
Сейчас, пока примесь «я есть тело» не уйдёт, замрите в «я есть».


This is no joke, but you can become Parabrahman right now! You are Parabrahman right now! Just focus your attention on the ‘I am’.

65. Это никакая не шутка, Вы можете стать Парабрахманом прямо сейчас! Вы — Парабрахман прямо сейчас! Только сосредоточьте ваше внимание на «я есть».

Who has the knowledge ‘I am’? Somebody in you knows the knowledge ‘I am’, ‘you are’, who is it?

66.Кто имеет знание «я есть»?
Кто — то в Вас знает знание «я есть»; «вы есть» — кто это?


You are even before even you could say the words ‘I am’, witnessing happens to the state prior to your saying the words ‘I am’.

74.Вы есть даже прежде, чем Вы могли-бы сказать слова «я есть»;
свидетельствование происходит в состоянии предшедствующем вашему высказыванию «я есть».


From non-being to being, how is it known? It’s by the knowledge ‘I am’, stay there in the ‘I am’, then you’ll revert from being to non-being.

76. Как известен переход от небытия к бытию? — Посредством знания «я есть»!

Оставайтесь в этом «я есть», и тогда Вы вернётесь из бытия — в небытиё.


Right now, here, you are the Absolute, the Parabrahman, very firmly hold on to the ‘I am’, ever abide in it and it’ll dissolve, then you are as you are.

77. Прямо сейчас, здесь, Вы — Абсолют, Парабрахман;
очень твердо держитесь за «я есть», всё время пребывайте в этом, и оно распадется, тогда Вы – тот, кто Вы есть.


On the state of non-beingness, beingness as the ‘I am’ has occurred, who that is not important, the ‘I am’ is important, stay there.

78. В состоянии небытия появляется бытиё, как «я есть».

Кто этот «я» – не важно, важно что-бы оставаться там.


First came the ‘aham’ as ‘I am’, then ‘aham-akar’ (identification with body, ego), now revert back to ‘aham’, dwelling there realize ‘aham-brahmasmi’

79. Сначала возникает «ахам», как «я есть», затем это идентифицируется с телом;
теперь возвращайтесь назад к «ахам» («я есть»), пребывая там распознаётся «ахам-Брахмасми» («я есть Брахман»).


A true devotee, by abiding in the knowledge ‘I am’, transcends the experience of death and attains immortality.

84. Истинный преданный, пребывая в знании «я есть», превосходит опыт смерти и достигает бессмертия.

Hold on to this knowingness ‘I am’ without words and every secret of your existence would be revealed to you.

85. Держитесь за эту осведомленность «я есть» без слов, и все тайны вашего существования будут раскрыты Вам.

Totally accept the knowledge ‘I am’ as oneself and with full conviction and faith and firmly believe in the dictum ‘I am that by which I know I am’.

87. Полностью признайте знание «я есть», как самость, с полным убеждением и доверием,
и твердо верьте в изречение: — «Я есть то, которым я знаю, что я-есть».


Recognize the Atman by understanding the knowledge ‘I am’, the Atma-jnana, which is all pervading, limitless and infinite.

92. Распознайте Атман через понимание знания «я есть»;

Атма-джняна, которая всё пронизывает, безграничная и бесконечная.


To abide in the knowledge ‘I am’ is one’s true religion, give the highest honor due to it, doing so you will not undergo suffering or death.

93. Пребывание в знании «я есть» является истинной религией, отдайте ему самую высокую честь; поступая таким образом Вы не будете подвергаться страданию или смерти.

Catch hold of the knowledge ‘I am’ in meditation and the realization would occur that ‘I ‘ the Absolute am not the ‘guna’.

96. Ухватитесь за знание «я есть» в медитации, и произойдёт реализация того, что Я есть Абсолют, а не гуна (качество энергии).


Do nothing but stay in the knowledge ‘I am’ – the ‘moolmaya’ – the primary illusion, then it will release its stranglehold on you and get lost.

97.Ничего не делайте, только оставайтесь в знании «я есть» — 'мул-майи' — первичной иллюзии, тогда она отпустит свою мёртвую хватку и отпадёт.

You must meditate on that ‘I am’ without holding on to the body and mind. As you nursed at your mother’s breast when you were a baby, so must you nurse at this ‘I am’, the knowledge of your beingness. I am telling you that fear will gradually lessen and will go completely, because I say so. The medicine for that fear is my word.

102. Вы должны медитировать на 'я-есть' не держась за тело и мышление.

Так же как Вас нянчили у груди вашей матери, когда Вы были ребенком, так должны Вы выняньчивать себя в этом 'я-есть', в знание о вашем бытии.

Я говорю Вам, что страх постепенно уменьшится и уйдёт полностью, потому-что я так сказал. Лекарство от этого страха есть мое слово.


82. The knowledge ‘I am’ is time bound, all your knowledge sprouts from the concept that you are. This infinitesimal seed contains the universe. You miss the point; you do not understand me properly. This principle ‘I am’ I am telling you about again and again. All questions will be over once you solve the riddle of ‘I am’.

Знание 'я-есть' является связанным временем, все ваши знания произрастают из понятия, что Вы есть. Это бесконечно малое семя содержит всю вселенную.

Вы пропускаете этот пункт, Вы не понимаете меня должным образом!

Этот принцип 'я-есть', я говорю Вам о нём снова и снова.

Все ваши вопросы кончатся, как только Вы решите загадку 'я-есть'.

83. The knowledge ‘I am’ is the soul of the entire world. The witness of the knowledge ‘I am’ is prior to the knowledge ‘I am’. Try to understand yourself as you are, do not add any qualifications.

Знание 'я-есть' является душой всего мира.

Свидетель знания 'я-есть' присутствует до знания 'я-есть'. Пробуйте понять себя, как Вы есть без каких-либо качеств.


85. You are separate from ‘I am’. ‘I am’ is itself an illusion. The knowledge ‘I am’ and the world are tricks of Maya. There is no substance in them.

Вы являетесь отдельными от 'я-есть'.

'Я-есть' является само по себе иллюзией. Знание 'я-есть' и мир — это трюк Майи.
Нет никакой субстанции в них!


86. The ‘I amness’ is pulsating ‘I am, I am’. The feeling of ‘I amness’ is there because of the essence of the food body and vital breath, when these are gone the pulsation of ‘I amness’ will not be there. Beingness goes into no-beingness.

Самость — это пульсация «я есть, я есть». Чувство самости здесь из-за эсенции тела и жизненного дыхания, когда они исчезают «я есть-ности» больше нет. Бытиё переходит в небытиё.

87. Because of the knowledge ‘I am’ we conduct all activities. In the morning when you wake up you get the first guaranty, that conviction of ‘I am’. Then because you are not in a position to sustain or tolerate that ‘I amness’ you bestir yourself. You get up and move around here and there and the activity starts.

Из-за знания 'я-есть' мы осуществляем все действия. Утром, когда Вы пробуждаетесь, Вы получаете это первое гарантированное убеждение: 'я-есть'.

И потому, что Вы не можете выдержать эту чистую «самость», которая сама-собой побуждает вас к действию, Вы встаёте и двигаетесь туда и сюда, и деятельность началась.


88. That attention of ‘I amness’ is always there in the waking state, but we are not alert to watch it. There is no other attention to be followed. Be attentive to that attention ‘I am’.

Эта бдительность «самости» присутствует всегда в бодрствующем состоянии, но мы невнимательны чтобы заметить это.
Нет никакого другого сопровождающего внимания. Будьте внимательны к тому вниманию 'я-есть'.


89. Deal with the knowledge ‘I am’. This ‘I amness’ is there first, isn’t it? – primary. That ‘I’ must be there before you receive this sickness of ‘samskara’ (obstacles). Initially you have to understand that the knowledge ‘I am’ is a product of the food essence. When you know that you are, the world also is.

Имейте дело со знанием 'я-есть'.

Эта 'я есть-ность' здесь появляется первой, не так ли? Она базисная!

Это 'я' должно быть там прежде, чем Вы получаете эту болезнь 'samskara'

(этот термин используется для обозначения отпечатков, оставленных в уме индивидуальными действиями или внешними обстоятельствами, и способных выявляться при любом благоприятном случае в будущем — даже в будущем рождении. Поэтому Самскара означает зачатки наклонностей и импульсов из предыдущих рождений, которые должны развиться в этой или в следующих реинкарнациях.).

Первоначально Вы должны понять, что знание 'я-есть' является продуктом сущности пищи.
Когда Вы знаете, что Вы есть, мир также есть.


91. That state in which you were before you acquired this knowledge ‘I am’ is the real state. Only after you got this knowledge you identified with the body-mind. Whatever you have acquired, including the body-mind, that will go, and it is useless, and that is that. But your original state, before you acquired the body, is the Truth, is the Real state, and it will remain.

То состояние, в котором Вы были прежде, чем Вы приобрели это знание 'я-есть', является реальным состоянием.

Только после того, как Вы получили это знание, вы идентифицировали его с телом.

Независимо от того, что Вы приобрели (включая ощущения тела, которое пойдет) — это бесполезно, и ничего не поделаешь.

Но ваше истинное состояние, которое прежде, чем Вы приобрели тело, является Истиной, является Реальным состоянием, и это останется!


92. The beginning and the end of this understanding is the knowledge ‘I am’. The beginning of concepts started with the primary concept ‘I am’. Having wandered through all the concepts, and rejected them, you have to get rid of this last or the first concept.

Начало и конец всего понимания — это знание 'я-есть'.

Начало всех концепций началось с первичной концепции 'я-есть'.

Проходя через все концепции и отклоняя их, Вы должны избавиться и от этой первой и последней концепции («я есть»).


93. To start with you have to be in that beingness or ‘I am’ without the body sense. You feel that you are the body now but when you abide in that beingness you will know then how you are without the body sense… But don’t forget, at the same time; that body and the vital breath are very necessary. Once you understand these three entities correctly (body, vital breath and the message ‘I am’), then you are apart.

Для начала вы должны быть в этом бытии или в 'я-есть' без сознания тела.

Сейчас Вы чувствуете, что Вы — тело; но когда Вы пребываете в бытии, Вы узнаете — как Вы без ощущений тела.

Но не забывайте в то же самое время: то тело и жизненное дыхание очень необходимы!

Как только Вы понимаете эти три объекта бытия правильно (тело, жизненное дыхание и сообщение 'я-есть'), тогда Вы остаётесь обособленно.


94. This knowledge ‘I am’ comes to you after your body is born, after that the body of childhood grows on its own and becomes old. What remains in the end is only one thing ‘I am’. So all through life you have to remember to investigate who is this ‘I am’. Otherwise birth and death will have no meaning for your beingness, because that beingness will also be dissolved after the death of the body.

Это знание 'я-есть' появляется в вас после того, как ваше тело рождается; после этого тело само растет и стареет.

То, что остаётся в конце, только одна вещь 'я-есть'.

Поэтому на всем протяжении жизни Вы должны не забыть исследовать: кто — это 'я-есть'.

Иначе рождение и смерть не принесут никакой пользы для вашего бытия, потому-что это бытиё исчезнет после смерти тела.


95. To understand more clearly take the example of the dream world. You are in deep sleep and suddenly you feel ‘I am’ and that ‘I amness’ creates a dream world. Similarly this manifest world is created by that ‘I amness’. You will realize this later in the search for truth. The last progress will be for you to transcend this ‘I amness’ and get stabilized in the ultimate.

Для более ясного понимания возьмем пример мира сновидения:

Вы находитесь в глубоком сне, и внезапно Вы чувствуете 'я-есть', и эта 'я есть-ность' создаёт придуманный мир.

Подобным же образом этот проявленный мир создан той 'я есть-ностью'.

Вы поймете это позже в поиске истины.

Последним прогрессом будет для Вас превышение этой 'я есть-ности', что-бы стабилизироваться в запредельном.


96. The knowledge ‘I am’ is the first ignorance and whatever knowledge you acquire with it is ignorance. Go back to the source of your ignorance.

Знание 'я-есть' является первым заблуждением, и, таким образом, все знания, которое Вы приобретаете, будут невежеством. Возвратитесь к источнику вашего заблуждения.

97. Whatever is called God or Self is because there is the beingness, the feeling that ‘I am’. That is the fundamental principle, the basis of all your knowledge, but you are identifying yourself with the body.

Как бы не называли это: Бог или Самость, это есть, потому-что есть бытиё, чувство, что 'я есть'.

Это фундаментальный принцип, основание всего вашего знания, но Вы идентифицируете себя с телом.

98. With greatest interest you get absorbed in your Self. By giving attention only to your ‘I’ consciousness you can reach it. Without giving attention to the body but to the sense ‘I am’.

С самым большим интересом будьте поглощены вашей Самостью, обращая внимание только на ваше 'я' сознание, Вы можете достигнуть этого без того, чтобы обращать внимание на тело, но к чувству 'я-есть'.

99. The consciousness that has come out of the five elements, through the body, is the quality of beingness, the knowledge that ‘I am’. That state of beingness will perish. There is no necessity for following any particular path, everything is the same. Think of that which is the center of the cosmos, don’t let your attention stray in any way from the knowledge of beingness, ‘I am’. Keep on knowing that ‘I am’ and through this insistence you will know the state you want to reach.

Сознание, которое вышло из этих пяти элементов через тело, является качеством бытия, это знание 'я есть'.

То состояние бытия погибнет!

Нет никакой необходимости следовать чему-то особенному (в жизни), всё тоже самое!

Думайте об этом, которое является центром космоса, не позволяйте вашему вниманию отходить от знания бытия, 'я-есть'.

Удерживайте это знание 'я-есть', и через эту настойчивость Вы будете знать состояние, которого Вы хотите достигнуть.


100. Before this knowledge ‘I am’ appeared on you, you were absolutely unattach. As soon as this knowledge dawned on you became attached to everything around you. Only that false ‘I’ is attached. Everything is just happening and that false ‘I’ is taking the credit for doing things.

До возникновения в вас чувства «я есть» Вы были абсолютно неприкосновенны.

Как только это знание свалилось на Вас, присоединилось и всё остальное.

Но (в действительности) только это ложное 'я есть ' присоединилось.

Всё, что есть, только случается, и это ложное 'я' берет кредит на то, чтобы делать (разнообразные) вещи.


103. The Absolute state does not know itself, but the Absolute is offered and opportunity to understand itself through the food product, the ‘I am’. The very core of all atoms is permeated by that knowledge ‘I am’. Embrace all the atoms of the universe with the feeling that all of them have come inside us in the form of the knowledge ‘I am’.

Абсолютное состояние не знает себя, но Абсолют имеет запрос и возможность понять себя через продукт питания-«я есть».

Сами ядра всех атомов пронизаны тем знанием 'я-есть'. Охватите все атомы вселенной с чувством, что все они прибыли в нас в форме знания 'я-есть'.


104. You are so used to support of concepts that when your concepts leave you, although it is your true state, you get frightened and try to cling to them again. This is the meeting point of that immanent principle and the Eternal, the borderland. Why is the intellect puzzled here? That beingness which you are experiencing is melting away. When the concept of ‘I am’ goes, intellect also goes. So the intellect gets that frightening experience of ‘I am going’.

Вы так привыкли к поддержке концепциями, что когда ваши понятия оставляют Вас (хотя это — ваше истинное состояние), Вы испуганы и пытаетесь цепляться за них снова.

Это – место встречи (того постоянного принципа и Вечного), пограничная область.

Почему интеллект озадачен здесь? Это бытиё, которое Вы испытываете, тает.

То, когда понятие 'я-есть' уходит, интеллект также уходит.

Таким образом, интеллект получает тот пугающий опыт: «я умираю».


105. When you become one with that knowledge you will realize that the knowledge ‘I am’ is the very Guru of the universe. Don’t make use of anything except the knowledge ‘I am’. Forget everything else. Consider a magnificent tree with many branches and leaves. Go to the root and not the branches.

Когда Вы остаётесь наедине с тем знанием, Вы постигаете, что знание 'я-есть' является самим Гуру вселенной.

Не используйте ничто кроме знания 'я-есть'. Забудьте всё остальное!

Рассмотрите великолепное «дерево» со многими «ветвями» и «листьями». Пойдите в «корень», а не в «ветви».


106. The ‘I am’ connotes the three states, waking, dream and deep sleep. ‘I am’ means that you are these three states, when these are gone the memory is also gone.

'Я-есть' означает три состояния: пробуждение, сновидение и глубокий сон.

'Я-есть ' означает, что Вы — эти три состояния, когда они уходят, память также уходит.


107. The appearance of the primary concept ‘I am’ is the beginning of duality. I started counting with myself, before this counting starts. That has no number. That is the Absolute. With that little movement ‘I am’ this counting started.

Появление начальной концепции 'я-есть' является началом дуальности.

Я начал вычислять себя из (этих трех). До этого нет никакого числа. Это — Абсолют.

С этим небольшим движением 'я-есть' начинается отсчет.

108. What you must witness is not your thoughts but the consciousness ‘I am’. Everything is an expression of the ‘I am,’ but you are not that; you are prior to the ‘I am’.

То, что Вы должны засвидетельствовать, это не ваши мысли, но сознание 'я-есть'.
Все является выражением 'я есть'; но Вы — не это, Вы — до 'я-есть'.


109.There is the true Awareness, from which comes consciousness, which is your feeling ‘I am’, be one with your consciousness and that is all that you can do, the Ultimate must come to you. You can only watch what happens – there is nothing you can do to get it.

Есть истинное Осознание, из которого возникает сознание, которое является вашим чувством 'я-есть',
будьте наедине с вашим сознанием, и это — все, что Вы можете сделать, Запредельное явит себя вам.

Вы можете только наблюдать то, что случается, нет ничего, что Вы можете сделать, чтобы получить это.


110. The Guru is the same all-pervading consciousness ‘I am’. The Sat-Guru has gone beyond all these concepts, including the primary concept ‘I am’.

Гуру — это то-же самое уникальное сознание 'я-есть'.

Сатгуру вышел за пределы всех этих понятий, включая первичное понятие 'я-есть'.


111. There is no proprietor behind that feeling of awareness. It only is, it is beyond description, and words cannot be of any use. That is the permanent state and this manifestation is only its movement. Nobody becomes a ‘Parabrahman’, nobody ‘can’ become a ‘Parabrahman’: It is. Before the knowledge ‘I am’ appeared on you, that is ‘Parabrahman’. If you revert properly, the consciousness ‘I am’ will disappear. There is no movement.

Нет никакого обладателя позади того чувства осознания.

Это только есть, это — вне описания, и слова не могут иметь никакого применения. Это — постоянное состояние, и всё это проявление — только его движение.

Никто не становится 'Парабрахманом', никто не может стать 'Парабрахманом':

Это есть перед тем, как знание 'я есть ' возникнет в Вас; это является 'Парабрахманом'.

Если Вы возвращаетесь должным образом, сознание 'я-есть' исчезнет. Нет никакого движения.

112. When you feel that you are separate from the feeling ‘I am’ isn’t there something or someone who knows that there is a difference? Find out, are you separate unknowingly?
Are we all here because of our volition to be born or has this knowingness appeared in us unknowingly? This beingness has come to you without your knowledge, but you are using it according to your own volition. I want to sentence that inviduality to death. Is it not justice that I pronounce this sentence? So think carefully. The individuality must go. ‘Parabrahman’ is purest justice and Truth.

Когда Вы чувствуете, что Вы являетесь отдельными от чувства 'я-есть', нет ничего и никого.

Кто знает, что есть различие? Узнайте! Вы являетесь отдельными в бессознательном?

Являемся ли все мы здесь из-за нашей воли, чтобы родиться, или эта осведомленность появилась в нас бессознательно?

Это бытиё появилось в вас без вашего знания, используйте его согласно вашей собственной воле.

Я же хочу приговорить эту индивидуальность к смерти. Разве это не справедливо, что я делаю такое предложение?

Так что, думайте тщательно. Индивидуальность должна уйти. 'Парабрахман' — самое чистое правосудие и Истина.


113.There are various types of charity, but the greatest charity is the renunciation of the knowledge ‘I am’. When you give that up you escape birth and death. Waking state represents activity; deep sleep represents peace, quiet. When these two are present it means ‘I am’ is there, but you the Absolute are neither the waking state, deep sleep nor
‘I amness’.

Есть различные типы милосердия, но самое большое милосердие — это отказ от знания 'я-есть.

Когда Вы убираете это, Вы избегаете рождения и смерти.

Пробужденное состояние срознания представляет деятельность; глубокий сон представляет мир, тишину.

Когда эти два присутствуют, это означает, что «я-есть» появляется там.

Но Вы — Абсолют, а не бодрствующее состояние, ни глубокий сон и не знание «я есть».


114. What else is there except the touch of ‘I am’? Why do you worry about discovering Maya and Brahma and all that? Understand what this principle ‘I am’ is and you are finished. That ‘I am’ is in bondage because of concepts.

Что еще там, кроме прикосновения 'я-есть'?

Почему Вы волнуетесь об обнаружении Майи, Брамы и всего этого?

Поймите то, чем является этот принцип 'я есть', и Вы закончили!

Это 'я-есть' находится в неволи из-за концепций.

115 I want to take you to that ‘I am’ concept which is the last outpost of illusion and get rid of it. Understand the quality of these concepts.

Я хочу подвести Вас к этой концепции 'я-есть', которая является последней заставой иллюзии, и избавить вас от этого.

Поймите качество этих понятий.


источник

6 комментариев

blablabla
With the transcendence of the knowledge ‘I am’, the Absolute prevails. The state is called ‘Parabrahman’, while the knowledge ‘I am’ is termed Brahman. This knowledge ‘I am’ or the beingness is illusion only. Therefore, when Brahman is transcended, only the ‘Parabrahman’ is, in which there is not even a trace of the knowledge ‘I am’.

При выходе за знание «я есть» только Абсолют преобладает.
Это состояние называется «Парабрахман», а знание «я есть» называется Брахман.

Это знание «я есть» или бытиё есть иллюзия только!
Поэтому, когда Брахман преодолен, только «Парабрахман» остаётся, в котором нет даже следов знания «я есть».

First there was no message ‘I am’ and also there was no world. Instantly, the message ‘I am’ and this magnificent world materialized out of ‘nothingness’! How amazing! This message ‘I am’ is nothing other that the advertisement of the Eternal Truth.

Сначала не было известия «я есть», а также не было и мира.
Мгновенно (при пробуждении) появляется известие «я есть», и этот великолепный мир материализовуется из «ничто»!
Как удивительно! Это сообщение «я» есть не что иное, как реклама Вечной Истины.


How was I in the absence of the message ‘I am’ – that is, prior to beingness? I provided you with the name tags for that state. These titles are ‘Parabrahman’, ‘Paramatman’ etc.; they are only pointers to the state, but not the state itself. In the Ultimate they are redundant, extraneous and bogus.

Как я был в отсутствии сообщения «я есть», то есть, до бытия?
Я дал вам все намёки на это состояние.

Все эти названия: «Парабрахман» «Параматман» — только указатели на это состояние, а не само оно.
В Предельном они являются избыточными, посторонними и поддельными.

The primary miracle is that I experience ‘I am’ and the world. Prior to this experiencing, I abided in myself, in my eternal Absolute state. Without my beingness – that is, without the message ‘I am’ – my eternal Absolute state only prevails.

Первичное чудо — то, что я испытываю «я есть» и «мир».
До этого переживания я оставался в себе, в своём вечном состоянии Абсолюта.
Без моего бытия, то есть, без известия «я есть», только мое вечное абсолютное состояние преобладает.


This true knowledge, the knowledge ‘I am’, is also rendered the status of ‘non-knowledge’ in the final Absolute state. When one is established in this final free state, the knowledge ‘I am’ becomes ‘non-knowledge’.

Это истинное знание оказывается в статусе «не-знания» в конечном состоянии Абсолюта.
Когда вы утверждаетесь в этом последнем свободном состоянии, знание «я есть» становится «не-знаним».


источник
Dragon
Все верно! Только начинающие искатели частенько Я ЕСТЬ безличностное, принимают за чувство «себя» и начинают взращивать чувство «себя»! Очень легко проверить… естьность этого «вашего» тела не должна по качеству и глубине отличаться от естьности ползающей на окне мухи! Если различие существует — вы тренируете и усиливаете чувство «себя», а не медитируете на Я ЕСМЬ!
blablabla
Ну, тут может помочь вопрос «кто я?», как способ убрать вторичные мыли и остаться в чистом самоосознании.
blablabla
само-сознании, прошу прощения
Васиштха:
Понятие, которое возникает в сознании, но не отличается от самого сознания, известно как индивидуальное сознание, когда оно направлено на восприятие «объекта».

Это понятие или концепция имеет несколько названий и описаний. Т. к. с его помощью сознание становится живой сущностью, оно известно как индивидуальное сознание. Т. к. оно осознает объект, оно известно как сознание. Т. к. оно указывает на все вещи как «это есть это», оно известно как определяющий интеллект. Т. к. оно воображает концепции и восприятия, оно называется разумом.

Т. к. оно считает себя «я есть», оно известно как чувство эго. Т. к. оно богато сознанием, оно называется психикой. Т. к. оно создает сеть твердых убеждений, оно известно как пурьястака. Т. к. оно возникает в начале создания, оно известно как природа.

Т. к. оно неизвестно (прекращается), когда достигается просветление, оно известно как невежество. Все эти описания основаны на существовании тонкого тела. Хотя этот иллюзорный кажущийся мир описывается подобным образом, он не существует.

Тонкое тело есть только тонкое ничто. Оно не возникает и потому не может пропасть. И тем не менее, в пространстве, называемым бесконечным сознанием, бесчисленные вселенные будут продолжать возникать. Тонкое ментальное тело отражает вселенную, как зеркало отражает объект, расположенный перед ним.
volnodur
Ещё бы знать, как в «я есть» погрузиться… а уж потом и поддерживали его в уме!
Artist
Ещё бы знать, как в «я есть» погрузиться

Ты знаешь что ты жив??! Присутствие жизни в теле, это и есть «я есть».